DUNIA BARU

DUNIA BARU

Ahad, 29 September 2013

Kalau Aku Kaya

                   Tiba-tiba je angan-angan Mak Jenin dtg kembali ... Bilalah nak jdi orang kaya .. Dah mcm2 ada dlm kepala andainya aku org kaya yg nak aku realisasikan . Diantaranya , yg paling aku impikan ialah membuat/memiliki sebuah rumah yg berada diatas tanah bukan yg mcm sekarg diangkasa (rumah pangsa) . Ingin membeli sebidang tanah yg boleh aku usahakan untuk tanaman dan ternakan .Seronokkan dapat tanam pokok2 , bela ayam itik,kambing/lembu .. Pastu hasilnya tak habis makan , jual . Kalau tak jual , sedekah . Eeiii ! Seronoknya !kereta aku tak kesah kereta apa asalkn boleh dinaiki oleh kami sekeluarga tak perlu yg mewah2.Bukan itu saja..aku nk tolong adik beradik,saudara-mara,kawan aku yg dalam kesusahan,sekarang aku rasa simpati je tengok orang susah didlm tv kekadang airmata mengalir bila mengenangkn andainya aku berada di tempat mereka..ada juga kawan2 yg nk meminjam wang,walaupun aku bukan orang kaya dan tak berkemampuan pun nk bagi mereka pinjam aku sedekahkn sajalh berapa yg aku mampu,klu aku bgi pinjam pun dh pasti menambahkn beban mereka untuk memulangkn semula.. Kalau aku kaya..aku nk buatkn/belikan rumah untuk adik beradik aku yg susah.,mak dan abah sudah pasti orang pertama yg aku bantu.Lagi apa ye..oh ye harap aku tak jadi orang yg sombong,lupa diri,pilih kawan yg sedarjat je..haa yg itu paling aku tak suka....tapi bila agaknya aku akan jadi orang kaya?..Dah 20th aku kumpul duit tapi tak kaya2..20 tahun baru dapat RM20 ribu,nk buat rumah dikampungpun tak cukup lagi inikan nk beli rumah......aku bukan berkerjapun hanya suri rumahtangga yg setia menjaga anak2 termasuklh anak istemewa,disamping itu adalh ambil upah menjahit secara kecil2lan,hasil itulh aku kumpul untuk mencapai angan2ku .  Aku ni jarang sekali keluar rumah cuma..angan2 ni je lh bermain dikepalaku ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan